Dokument Nejtěžší volba







Předevčírem jsem koukala po nějaké době na dokument Nejtěžší volba. Shlídla jsem ho už před lety, náhodou v televizi, a zanechal ve mně poměrně hluboký otisk. Je o čtyřech ženách, které byly v průběhu svých těhotenství postaveny před těžkou volbu. Nechat si děťáko, které se podle různých indicií zdá být těžce postižené, nebo ne. Přičemž u některých z nich bylo postižení evidentní a diagnostikováno jako neslučitelné se životem, u některých se ale jednalo o nepotvzené podezření. Pokaždé byla nabídnuta možnost těhotenství ukončit, kterou však tyto čtyři ženy nevyužily. 

Zajímavý na tom dokumentu je, že se jedná ve všech případech o ženy vysokoškolsky vzdělané a taky že ne všechny jsou věřící. Myslím, že se režisérce podařilo zachytit důležité momenty v jejich rozhodování, vyrovnávání se s vlastním rozhodnutím a pak i reakcí, když to skutečně skončilo špatně, a to napříč jejich odlišným založením. A zajímavý taky je, že ten dokument není pochmurný, ale naopak že ve smutku a obtížích je hmatatelná i radost  - ze svobodně přijaté volby, z partnerské svornosti i rostoucího života, ač nedobře se vyvíjejícího. 

Moc se mi líbí otázky, který ženám režisérka pokládá. Jak pracuje s jejich výpověďmi. Jak zachycuje jejich obavy. Jak dokument celkově vyznívá. 




Dagmar Smržová, Nejtěžší volba, ke zkouknutí zde.

Rozhovor s režisérkou zde.



Ilustrace Markéty Kotkové z knížky Povídej mi, jak jsem se narodil.





P.S. Lidi se mě ptají, proč v těhotenství tak ráda koukám na takovéhle filmy nebo proč čtu knížky Elizabeth Kübler-Ross o dětském umírání. Odpovídám, že jsem v tomhle přes své tři úspěšně odnošené a zdravě porozené děti pořád nezkušená žába a tak chci být aspoň základně připravená, kdyby něco.

EDIT: Tohle možná vyžaduje hlubší vysvětlení. Proč sleduju takový dokumenty? Protože chci vědět, co se děje v hlavě těch ženských, ptž by se mi asi dělo to samý. A uklidňuje mě vidět, že to zvládají, že se jim nehroutí manželství, že jsou určitý emoce, kterýma si musej projít, ale že to zvládaj a ještě je to posílí. Navíc, každá taková věc má svoje zákonitosti, o nichž psychologie ví a já o nich chci vědět taky. K tomu je tam spousta praktických věcí, který je potřeba řešit ad hoc rychle a rozhodně. To zase jde jen s informacemi. Proto mě ten dokument i ty webovky uklidňujou. Čtu je jako bych četla návod na použití pračky. A já návody ráda. :) Tak snad je tento příspěvek pochopitelnější. :)


A proto mám v merku i těchto pár odkazů:

http://www.strom-zivota.net/o-samovolnem-potratu-aneb-jak-nas-priroda-vybavila-na-setkani-se-smrti

https://perinatalnihospic.cz/

http://www.prazdnakolebka.cz/



6 komentářů:

  1. Klárko, zdravím, těžké téma a složitě se vysvětluje, proč někoho zajímá: i v tomhle vám rozumím. Nejtěžší volbu jsem shlédla už před lety a ač jsem se, bohudík, s tímto tématem nijak blíž potýkat nemusela, hluboce mne tento dokument zasáhl. A troufám si říct, že i ovlivnil do budoucna, v pohledu na svět. Nevím, jak bych v podobné situaci reagovala, ale přála bych si být tak silná, jako maminky v něm, a ustát si to, o čem vnitřně cítím, že to tak má být. I já z něj i přes to téma spíš cítím naději, nevyznívá pro mne tak depresivně, jak by se mohlo zdát při vyslovení názvu a tématu. Jinak jsem ráda sledovala i osud Juliánky s Edwardsovým syndromem: http://juliankas.blog.cz/ nebo tyto dokumenty o rodičích dětí se závažnými onemocněními: http://www.sancedetem.cz/cs/prectete-si/videa/videodokumenty.shtml

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Markéto, Juliánku jsem taky sledovala a tenprve před týdnem jsem se dozvěděla, že zemřela. V 8 letech, když prognóza e.syndromu je 2 roky. Ta její rodina je neskutečná! To je skutečná síla lidského ducha, jak se o ní vyjadřovali evropští meziváleční a pováleční filosofové. Je dobrý mít takový příklady na očích.

      Vymazat
  2. Viděla jsem dvakrát. Je to opravdu silné a moc se skláním před těmito ženami a jejich rodinami. Sama bych se v těhotenství na takové dokumenty nedokázala podívat, ale jsem moc ráda, že je někdo natočil...

    OdpovědětVymazat
  3. Poznáte príbeh Chiary Corbella Petrillo? U nás vyšiel pod názvom Narodili sme sa a už nikdy nezomrieme. Pekné dni Vám a Vašim milým. Barbora

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Slyšela jsem o ní, detaily ale moc nevím. V hlavě mi také utkvěl příběh Jany Berrety Moly, která se rozhodla obětovat svůj život za nenarozené dítě. To jsou velmi silné příběhy velmi silných žen.

      Vymazat
  4. Díky moc za tip! Zhlédla jsem se zatajeným dechem. Už dlouho jsem neviděla tak citlivě vytvořený dokument s tak náročným tématem. Velký obdiv všem ženám i režisérce.

    OdpovědětVymazat